کد مطلب:299727 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:235

خطبه ی پیامبر به هنگام تزویج فاطمه با علی


در مناقب ابن شهرآشوب آمده است. «پیامبر در تزویج فاطمه بر منبر نشست و خطبه ای ایراد كرد.» این خطبه را یحیی بن معین در امالی و ابن بطه در الابانه، به سند خود از انس بن مالك، به صورت مرفوع، روایت كرده اند. وی گوید: «ما این خطبه را از قول امام رضا (ع) روایت می كنیم.»

نگارنده: این خطبه در روایت مناقب خلاصه تر است و ما در اینجا آن را از روایت كشف الغمه نقل می كنیم:

«سپاس خدای را كه به نعمت، مورد سپاس و ستایش است و به قدرتش مورد پرستش، و در حكمروایی اش مطاع و فرمانبردار و بدانچه در نزد اوست مورد رغبت و میل همگان. آن كه از عذابش همگی ترسانند و فرمانش در آسمان و زمین روان است. آفریدگان را به قدرتش آفرید و به احكام خود آنان را متمایز ساخت و به دین خود آنان را عزت بخشید و به پیامبر خویش محمد (ص) گرامیشان داشت.»

به راستی كه خدای پیوند از طریق زناشویی را نسبی جدید و به صورت امری فرضی قرار داد و رحم ها را بدان آمیخت و همگان را بدان ملزم ساخت، و این گونه فرمود: اوست كه از آب، بشری آفرید و آن را نژاد و پیوندی قرار داد و پروردگار تو تواناست. [1] پس فرمان خدا به حكم او مقدری مدتی و برای هر مدتی نوشته ای است. هر چه را كه خدا خواهد محو و هر چه را كه خواهد ثبت می كند و اصل تمام كتابها نزد اوست.

من شما را گواه می گیرم كه فاطمه را در برابر 400 مثقال نقره به عقد ازدواج علی درآوردم.


آیا راضی هستی؟ علی گفت: راضی ام رسول خدا. سپس به سجده در افتاد. پس پیامبر (ص) فرمود: خداوند در شما فراوانی و پاكی و بركت قرار دهد.

انس روایت كرده است كه پیامبر (ص) گفت: «خداوند بر شما دو تن بركت نهد و نیای شما را سعادتمند كند و از شما دو تن فراوانی و پاكی بیرون آورد.» انس گفت: «به خدا سوگند خداوند از آن دو فراوانی و پاكی بیرون آورد.»

در روایت مناقب این خطبه «و من شما را گواه می گیرم...» نقل شده و در پی آن آمده است كه پیامبر فرمود:

«خداوند مرا فرمود تا فاطمه را به همسری علی درآورم و من چنین كردم.»



[1] فرقان/ 52. و هو الذي خلق من الماء بشرا فجعله نسبا و صهرا و كان ربك قديرا.